W dniach 27-29 marca rekordowa 16-osobowa reprezentacja Koła przebywała w Poznaniu, gdzie braliśmy udział w konferencji Dni Planisty: Małe miasta i obszary wiejskie organizowanej przez Akademickie Koło Naukowe Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W czwartek mieliśmy okazję wysłuchać 26 referatów w czterech panelach: transformacja, przestrzeń, transport i tożsamość, a także wziąć udział w sesji posterowej.
Pięcioro członków Koła wzięło czynny udział w konferencji. Michał Kozłowski i Jakub Kaczorowski wystąpili w sesji przestrzeń prezentując referat pod nazwą „Deglomeracja: szansa dla mniejszych miast? Aspekty społeczno-ekonomiczne”. Dzięki prezentacji dowiedzieliśmy się, jak silna centralizacja występuje w Polsce, jakie ma to konsekwencje dla mieszkańców mniejszych miast oraz jakie rysują się perspektywy dla nich. Mieszkańcy Polski będą skupiać się tylko wokół kilku największych aglomeracji – co spowoduje drastyczne pogorszenie stanu gospodarczo-społeczno-ekon
W panelu transport jako kolejne wystąpiły członkinie Agnieszka Lemańczyk i Oktawia Miłuch z referatem „Powiązania komunikacyjne aglomeracji warszawskiej, czyli jak mieszkańcy podmiejskich »sypialni« dojeżdżają do stolicy”. Przedstawiły one problemy transportowe mieszkańców podwarszawskich miejscowości przy dojeździe do Warszawy na przykładzie Łomianek i Radzymina. Mimo rozwiniętej komunikacji podmiejskiej nadal atrakcyjniejszym środkiem transportu jest samochód. Największym problemem przy wyjeździe z Łomianek jest zakorkowana ul. Pułkowa łącząca je ze stolicą. Istotnym problemem jest również brak sensownego połączenia rowerowego między tymi miastami, co nie zachęca do skorzystania z tego środka transportu mimo niewielkiej odległości. Natomiast w Radzyminie istnieją problemy z dojazdem komunikacją publiczną do Warszawy. Na koniec dowiedzieliśmy się także kilku propozycji rozwiązań problemów.
Kolejną transportową prezentację – pt. „Popularność zimowych miejscowości turystycznych a problemy transportowe na przykładzie miasta Szczyrk” przedstawił Marcin Pinkosz. Jak się okazuje turystyka narciarska, która coraz prężniej rozwija się w Polsce, generuje wiele problemów komunikacyjnych w małych górskich miasteczkach. Jednym z przykładów jest miasto Szczyrk, położone w wąskiej dolinie z jednym korytarzem komunikacyjnym. Powstało kilka koncepcji rozwiązań tego problemu – od kolei linowej po tunel drogowy pod Skrzycznem. Dowiedzieliśmy się także o najbliższych działaniach miasta w tym temacie.
Ostatnią prezentację pt.: „Publiczny transport zbiorowy w mniejszych miejscowościach Polski. Rozwój, upadek i wynikające wykluczenie komunikacyjne” przedstawił Jakub Kaczorowski. Upadające przedsiębiorstwa PKS spowodowały ogromne wykluczenie komunikacyjne wielu Polaków. Taki proces przynosi wiele negatywnych skutków – mieszkańcy mniejszych miejscowości, którzy nie posiadają prawa jazdy (lub mają ograniczony dostęp do samochodu), mają dość uciążliwe problemy przy dojeździe do najpotrzebniejszych usług jak lekarz, urząd czy chociażby szkoła, miejsce pracy czy ośrodek kultury. Kuba przedstawił kilka propozycji rozwiązań problemów komunikacyjnych małych miejscowości – takich jak reforma ulg, zmiana zasad zlecania przewozów czy wprowadzenie usługi telebus.
Wieczorem udaliśmy się na wspólną integrację przy poznańskim rynku, a następnego dnia odbyły się niemalże całodniowe warsztaty z programu SketchUp do wizualizacji 3D. Czas do odjazdu pociągu spędziliśmy zwiedzając poznańską starówkę 😉
Przez cały czas panowała fantastyczna atmosfera. Żal było się żegnać, ale wiemy, że za rok na pewno tu wrócimy. Serdecznie dziękujemy Akademickiemu Kołu Naukowemu Gospodarki Przestrzennej UAM za możliwość udziału w konferencji i ogromny szacunek za świetną organizację. Do zobaczenia w Poznaniu za rok!